Tvorba webových stránek

Obsah článku

Rádi pro Vás vytvoříme na míru web, který naplní očekávání a stane se pilířem vašeho podnikání. Podívejte se, jak probíhá tvorba webu krok za krokem. Připoutejte se, nekuřte, nepijte, … začínáme!

Jak postupujeme

Tvorba svépomocí / najmout profíka?

Nedávno jsem publikoval článek Jak vytvořit webové stránky, ve kterém jsem popsal výhody a nevýhody tvorby stránek svépomocí, přes kamaráda, od freelancerů nebo internetových agentur. Dnes se podíváme, jak při tvorbě webu postupovat krok za krokem. Cílem tohoto článku je, abyste lépe pochopili, jak se stránky tvoří a mohli si je udělat sami, nebo lépe porozuměli práci najaté agentury. Zaměříme se především na tvorbu webu na redakčním systému WordPress, ale většina informací je použitelná i při použití jiného systému.

Vybíráme doménové jméno

Doménové jméno, tedy název nebo internetová adresa webu, tedy například „vasedomena.cz“, by mělo být nedílnou součástí Vaší značky i celkového firemního stylu. Mělo by také podporovat váš záměr, tedy například prezentaci firmy, prodej produktů nebo cokoli jiného, co je cílem stránek, či celého podnikání.

Pokud nechcete dopadnout jako neviditelný instalatér Olda, měli byste svěřit výběr domény profesionálům. Ti vám pomohou, jak s výběrem doménového jména, tak také s výběrem vhodného registrátora.

Koncovka doménového jména (cz, sk, eu, com, info, … )

Koncovce doménového jména, neboli koncovce internetové adresy, se také říká doména prvního řádu. Koncovky rozlišujeme na národní a nadnárodní, které dále dělíme na původní a tematické.

Národní, tedy ccTLD (country code top level domain)

Jsou například:

  • .cz – určená pro české weby
  • .sk – slovenské weby
  • .de – německé weby
  • .at – rakouské weby
  • Zde najdete kompletní a stále aktualizovaný seznam národních koncovek domén

Nadnárodní původní koncovky domén neboli gTLD (Generic top-level domain).

To jsou například:

  • .com – Určená pro komerční subjekty, ale registrace je bez omezení. Je tedy jen na vás, jestli si vyberete tuto doménu.
  • .org – Určená ponejvíce pro organizace, nicméně registrace je také aktuálně bez omezení.
  • .net – původně vymyšlená pro síťové infrastruktury, použitelná také pro firmy zabývající se internetovými technologiemi a sítěmi. Aktuálně je registrace bez omezení.
  • .edu – Tato koncovka není v České republice příliš známá. Je určena pro použití ve vzdělávání, pro školy, univerzity, atd.
  • .gov – Koncovka je vyhrazena pro vlády a pro vládní subjekty. Aktuálně se používá především v USA.
  • .biz – Určena pro podniky a firmy. Název je odvozen od výslovnosti první slabiky slova business.
  • .info – Koncovka je určena pro informační weby, nicméně aktuálně je registrace bez omezení.
  • .name – Koncovka je určena pro osobní prezentace a propagaci jména, přezdívek a pseudonymů.
  • .pro – Koncovka určená pro weby certifikovaných profesionálů. Teoreticky tedy pro kohokoli, kdo potřebuje propagovat činnost, kterou se živí.
  • Zde najdete kompletní (a stále aktualizovaný) seznam původních nadnárodních, tedy generických koncovek domén (gTLDs).

Tematicky zaměřené nadnárodní koncovky domén neboli gTLD (Generic top-level domain).

To jsou například:

  • .online – zaměření na online služby
  • .club – určení pro kluby, diskotéky, …
  • .travel – weby cestovních agentur a kanceláří
  • Zde najdete seznam vybraných, tematicky zaměřených nadnárodních, tedy generických koncovek domén (gTLDs).

Tematicky zaměřených koncovek doménového jména existuje nepřeberné množství. Své vlastní koncovky mají registrované například města nebo určité obory.

Ideální koncovka pro český web

Jak tedy vybrat koncovku pro česky psaný a na český trh zaměřený web? Patrně bude nejlepší volbou koncovka „.cz“.

Koncovky pro multijazyčné weby

Touto problematikou jsem se zabýval v samostatném článku o doménách pro vícejazyčné weby. V kostce lze říci, že pokud cílíte na určitý trh, měli byste zvolit národní koncovku domény. Pokud cílíte na určitou jazykovou skupinu, tedy například na anglicky mluvící publikum, které žije kdekoli na světě, pak je lepší použít například doménu „.com“.

Doménové jméno

Koncovku doménového jména máme vybranou a nyní bychom měli zvolit samotné doménové jméno. Tedy nahradit ve „vasedomena.cz“ část „vasedomena“ za něco smysluplného. V zásadě existují dvě cesty, jak k volbě doménového jména přistoupit. Pokud máme například realitní kancelář v Praze a nechceme budovat značku, můžeme se zaměřit čistě na klíčová slova a doménové jméno složit přímo z nich. Tedy například do tvaru „rkpraha.cz“ Pokud ovšem máme realitku pod silnou značkou, která se jmenuje například RE/MAX Alfa, můžeme jít cestou propagace značky v kombinaci s klíčovými slovy a zvolit například „remaxPraha.cz“ nebo úplně vypustit klíčová slova a zaměřit se pouze na značku samotnou. Pak by bylo doménové jméno například ve tvaru „remaxalfa.cz“.

Jaká klíčová slova případně používat v doméně? To nám vždy napoví analýza klíčových slov. Ne vždy jsou ovšem ta nejhledanější klíčová slova nejlepší.

Správně zvolený hosting

Hosting je místo na serveru, kde jsou umístěna data. Tedy soubory, databáze, maily, DNS záznamy a většinou vše, co je svázáno s webem. U složitějších webů mohou být data umístěna na více serverech.

  • Bezpečnost a spolehlivost – Můžete mít špičkově naprogramovaný a aktualizovaný web, ale pokud poběží na špatně zabezpečeném hostingu, zvyšujete tím riziko jeho napadení, nebo dokonce ztrátu dat.
  • Kvalitní zálohy – I když máte kvalitní hosting, tak je zde stále riziko, že může dojít k poškození webu a ke ztrátě dat. Dobré hostingové firmy poskytují zálohování v pravidelných cyklech (například denně) a také možnost, aby si majitel webu provedl sám obnovu.
  • Dobrá technická podpora – ideálně 24/7, tedy 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Nonstop podpora je kritická hlavně u složitějších a dražších internetových projektů, kde je kladen velký důraz především na dostupnost služeb.

Redakční systém

Redakční systém, též nazývaný zkratkou CMS, je webové prostředí, které si otevřete v internetovém prohlížeči, používané pro tvorbu a správu webových stránek nebo e-shopů a jejich obsahu. Mezi nejpoužívanější patří WordPress, Joomla! a Drupal. Největší tržní podíl má WordPress, který na počátku roku 2023 dosahuje 65%. Tržní podíl neříká, kolik procent webů WordPress používá, ale udává podíl obratu firmy (v našem případě značky), z celkového trhu. WordPress je zdarma, protože se jedná o open source, vyvíjený pod licencí GNU GPL.

Informační architektura

Informační architektura webu je struktura, která říká, jak jsou informace na webu organizovány a navzájem propojeny. Je to jeden z prvních kroků při navrhování webu a může významně ovlivnit, jak uživatelé web používají a jak se na něm orientují.

Dobrá IA je důležitým pilířem úspěšného webu. Tedy webu, který má být dobře vidět ve vyhledávačích, má být přehledný pro uživatele i pro samotného majitele stránek. Nakreslenou IA si můžeme představit jako myšlenkovou mapu, tedy jako jakousi pavoučí síť znázorňující vnitřní strukturu, tedy propojení a hierarchii podstránek. Správně navržená IA by měla obsahovat stránky, které jsou klíčové pro majitele webu a současně dokážou být užitečné pro jeho návštěvníky.

Jak informační architekturu vytvořit?

Následující kroky vám pomohou při vytváření informační architektury pro váš web:

  • Identifikujte cíle a potřeby svého webu a uživatelů. Co chcete, aby váš web dělal, a jaké informace by uživatelé měli mít k dispozici?
  • Vytvořte seznam obsahu webu. Co všechno by měl váš web obsahovat? Měl by obsahovat produkty nebo služby, informace o společnosti, blogové příspěvky nebo něco jiného?
  • Vytvořte hierarchii obsahu. Jaké obecné kategorie by měly být na vašem webu k dispozici a jak by měly být navzájem propojeny? Například, pokud je váš web o elektronice, mohl by mít kategorie „telefony“, „počítače“ a „televize“.
  • Vytvořte mapu webu. Mapa webu je vizualizace informační architektury webu, která ukazuje, jak jsou jednotlivé stránky propojeny. Může vám pomoci získat přehled o tom, jak by měl váš web vypadat a fungovat.
  • Testujte a upravujte svou informační architekturu. Použijte nástroje pro zpětnou vazbu od uživatelů, abyste zjistili, jestli je váš web snadno použitelný a jestli se uživatelé na něm snadno orientují. Upravte svou informační architekturu podle potřeby tak, aby vyhovovala potřebám uživatelů.

Jak na tvorbu informační architektury

Existuje několik způsobů, jak můžete vytvořit informační architekturu pro váš web. Zde jsou některé možnosti:

  • Ručně: Můžete vytvořit informační architekturu webu ručně pomocí papíru a tužky nebo pomocí nástrojů na kreslení, jako je například Microsoft Visio nebo Google Drawings.
  • S pomocí online nástrojů: Existuje řada online nástrojů, které vám pomohou vytvořit informační architekturu webu. Mezi ně patří například Gloomap, Sketchboard nebo náš oblíbený nástroj xMind, o kterém vám povíme níže.
  • Použitím šablony: Můžete použít šablonu informační architektury, která je k dispozici online. Tyto šablony vám poskytnou strukturu, kterou můžete použít jako výchozí bod pro vytvoření informační architektury pro váš web.
  • S pomocí designéra nebo konzultanta: Můžete také požádat o pomoc designéra nebo konzultanta, kteří jsou zkušení s vytvářením informačních architektur pro weby. Mohou vám pomoci s navržením informační architektury, která bude vyhovovat potřebám vašeho webu a cílům vaší společnosti.

xMind – nástroj na tvorbu IA ve formě myšlenkové mapy

XMind je software pro tvorbu myšlenkových map, který umožňuje záznam myšlenek a nápadů v grafické podobě. Může být použit pro řadu účelů, včetně plánování projektů, brainstormingu, organizování informací nebo vytváření prezentací.

Myšlenkové mapy vytvořené v XMind se skládají z hlavních témat, která jsou zobrazena jako kruhy nebo čtverce, a podtémat, která jsou zobrazena jako větve vycházející z hlavních témat. Můžete přidávat další podtémata nebo podrobnosti pomocí dalších větví. XMind také umožňuje přidávat poznámky, obrázky nebo soubory ke každému tématu nebo podtématu.

XMind je k dispozici ve formě aplikace pro počítače s operačním systémem Windows, Mac nebo Linux a také jako aplikace pro mobilní zařízení s operačním systémem Android nebo iOS. Je k dispozici ve dvou verzích: zdarma a placené. Placená verze nabízí více funkcí.

Šablona nebo unikátní grafika

Obě možnosti mají své výhody a nevýhody. jedním z rozdílů je cena. Záleží na tom, jaké jsou vaše potřeby a cíle a podle toho je dobré zvolit řešení.

Šablona je předpřipravený vzhled webu, který můžete snadno upravit a použít pro svůj web. Šablony jsou levnější než unikátní grafika a mohou být rychlejší na implementaci. Nevýhodou může být to, že šablony jsou často používány i jinými weby, ale unikátní obsah stránek tuto nevýhodu obvykle dostatečně eliminuje.

Unikátní grafika webu je naproti tomu navržená speciálně pro váš web a je více méně jedinečná. To může přispět k profesionálnímu vzhledu a pomoci vám vyniknout mezi konkurencí. V rámci unikátního webového designu ovšem můžete použít také předpřipravené prvky. Často se unikátní grafika tvoří podle firemní identity klienta. Nevýhodou je, že unikátní grafiky je vyšší pracnost a tím i cena.

Při rozhodování, zda použít šablonu nebo unikátní grafiku, je důležité zvážit své finanční možnosti a také ostatní okolnosti. Pokud jste například kadeřnice z malého města, pak raději sáhněte po řešení postaveném na šabloně. Pokud jste ovšem velké kadeřnické studio s mnoha pobočkami, pak je na místě investovat více peněz a nechat si vytvořit unikátní grafiku.

Ukázky webů vytvořených na šablonách

UX, tedy uživatelská přívětivost

Moderní weby dnes plní celou řadu funkcí. Jsou zdrojem informací, prezentují firmu, slouží jako prezentační kanál pro určitou službu, mohou uživatele bavit nebo například sloužit k výuce. Proto musejí být udělány tak, aby byly přehledné a aby uživatel snadno dosáhl požadovaného cíle.

Úkolem dobrého UX je pozitivní zkušenost pro uživatele a naplnění cílů majitele webu. Výsledkem kvalitní práce UX designéra je použitelnost, přístupnost a vysoká estetická hodnota stránek.

Responzivita – zobrazení na různých zařízeních

Dobře udělaná responzivita webu zaručuje správné a plně funkční zobrazení na různých zařízeních, jako jsou počítače, tablety a mobilní telefony. A to i při různých rozlišeních displeje. Responzivita tedy usnadňuje příjemné a rychlé procházení webu bez nutnosti zvětšování. V současné době je responzivita velmi důležitá i proto, že největší část návštěvnosti přichází z mobilních telefonů.

Doplňky, neboli pluginy

WordPress pluginy jsou doplňky funkčnosti nebo vzhledu webu. Existují tisíce bezplatných i placených pluginů, jako jsou kontaktní formuláře, integrace sociálních médií nebo například vylepšení SEO. Pro použití většiny pluginů nemusíte mít znalost programování.

Instalace pluginů

Pluginy můžete vyhledat a nainstalovat přímo přes administraci WordPressu, nebo je nahrát z počítače ve formě předem stažených souborů. Vybírejte pluginy, které používá co nejvíce lidí a které pocházejí ze spolehlivých zdrojů a od Prověřených autorů. Zajímavé pluginy se zpravidla ve WordPress komunitě rychle prosadí a autoři je pak i nadále vyvíjejí.

Jak poznat nekvalitní pluginy

Špatně naprogramovaný plugin může web dramaticky zpomalovat, nebo ho dokonce znepřístupnit či poškodit. Proto svěřte instalaci pluginů odborníkům a pečlivě zvažujte, jestli daný plugin opravdu potřebujete. Vyhněte se pluginům, které jsou dlouhodobě neaktualizované.

Proč je nutná pravidelná aktualizace pluginů

Zastaralé pluginy mohou být snazším cílem pro útočníky, protože nereflektují aktuální bezpečnostní hrozby. Kontinuální vývoj pluginů je ale nutný také pro zachování funkčnosti. Webové technologie se neustále vyvíjejí a je třeba, aby na tento vývoj reagovaly všechny komponenty webu. Zastaralé pluginy mohou způsobit nekompatibilitu s novými verzemi redakčního systému či šablony. To může vést k poruchám funkcí webu, špatnému zobrazování obsahu stránek, ke konfliktům jednotlivých součástí webu, zobrazení chybových hlášek, nebo i k problémům s indexací a dostupností webu. Pokud neaktualizujete pluginy pravidelně a děláte aktualizaci ob několik verzí, zvyšujete riziko, že po aktualizaci nebudou pluginy plně funkční.

Čím méně tím lépe

Dobře víme, že pluginy jsou pro majitele webů snadným a levným způsobem, jak vylepšit web o nové prvky. Na druhé straně také ale víme ze zkušenosti, že téměř každý plugin zpomaluje chod webu, což je nepříjemné pro každého uživatele, ale také se tím zhoršuje výsledné skóre webu ve vyhledávačích a tím i pozice na klíčová slova. Proto doporučujeme instalovat pouze ty pluginy, které opravdu používáte potřebujete.

Naše oblíbené pluginy

Yoast SEO – Pomáhá optimalizaci pro vyhledávače, jako je například Google nebo Seznam.cz. Poskytuje řadu funkcí, včetně možnosti přidávat unikátní meta titulky a popisky k vašim stránkám a příspěvkům nebo generovat XML mapy stránek. Umí například usnadnit a optimalizovat sdílení na sociálních médiích. Yoast SEO je tedy nástroj, který vám může pomoci zlepšit viditelnost vašeho webu ve výsledcích vyhledávání a přitáhnout na něj více návštěvníků.

WPForms – Propracovaný kontaktní formulář, s mnoha vlastními nástavbami a vychytávkami. Můžete jej použít k vytvoření různých typů formulářů, včetně kontaktních, přihlašovacích, nebo dotazníků s kondicionální logikou. WPForms je navržen tak, aby jej dokázali nastavit i uživatelé bez technických znalostí. Obsahuje funkce, jako jsou například automatické odpovědi a integraci s různými službami.

WP Fastest Cache – plugin pro zrychlení načítání webových stránek pomocí jejich přednačtení, tedy cachování.

Wordfence Security – Bezpečnostní plugin, který umí v reálném čase chránit web před nejrůznějšími útoky, sledovat změny souborů, aktuálnost pluginů, nebo vytvořit třeba dvoufaktorové přihlašování.

Redirection – Jednoduchý plugin pro přesměrování vybraných stránek, včetně ukládání nedostupných stránek (kód 404).

LuckyWP Table of Contents – Umožňuje jednoduše vytvořit obsah článku, ve kterém se (podle nastavených kritérií) zobrazují jednotlivé nadpisy odstavců, na které je možné kliknout a přejít tak na danou sekci. Obsah článku umožňuje uživatelům snadnou orientaci v textu a přeskočení na danou část článku. Generuje se buď automaticky, nebo je možné umísťovat tento prvek na stránku kamkoli pomocí shortcode, tedy zkráceného kódu.

Intuitive Custom Post Order – Chytré řešení pro manuální změnu pořadí příspěvků, stránek, rubrik i jiných typů taxonomie.

Easy Updates Manager – Plugin, který rádi používáme pro automatickou aktualizací jádra WordPressových webů, šablon i pluginů.

Content Blocks – Ideální řešení, pokud potřebujete vytvořit obsah, který budete pak vkládat pomocí shortcode na různé stránky. Používáme ho také, pokud chceme, aby danou vkladatelnou část obsahu mohl editovat třeba i méně znalý uživatel s nízkými uživatelskými právy a nemusel tak zasahovat do samotného obsahu stránky.

Advanced Custom Fields – Umí vytvářet pokročilá vlastní pole. Díky tomu můžeme například v administraci vytvořit, pod editací příspěvku, pevně dané položky pro vkládání různých strukturovaných údajů. Pokud například tvoříme webové stránky pro realitní kancelář a na nich profil realitního makléře, tak můžeme mít v administraci pevně daná pole jako telefon, email, reference makléře.

Základní parametry moderního webu

  • Rychlý – Rychlé weby jsou lépe hodnocené jak ve vyhledávačích, tak samotnými uživateli. Rychlý web má častěji vyšší počet stránek na které se uživatel podívá během jedné návštěvy a tím i vyšší konverze návštěvníka v klienta.
  • Responzivní – Měl by být použitelný na všech zařízeních s jakýmkoli rozlišením a velikostí displeje.
  • Přehledný – Přehledný web snadněji dovede klienta k cíli.
  • Dobře vydělávající – Toto pochopitelně platí především, pokud máte web vytvořený tak, aby byl prodejním kanálem. Prezentační nebo například informační weby mají jiné cíle.
  • Přístupnost webu – Přístupnost je veliké téma posledních let. Pod pojmem přístupný web rozumíme stránky, které jsou optimalizované nejen pro zdravé lidi, ale také pro ty, kteří mají nějaký hendikep. Může se jednat například o uživatele s poruchami zraku, sluchu, pohybového aparátu nebo i o některé lidi s poruchami autistického spektra. Dobře sepsaná pravidla přístupnosti jsou ke stažení například na stránkách pristupnost.cz.

Ukázky naší práce

Mít či nemít e-shop – typy webů

Existuje mnoho parametrů, podle kterých lze dělit weby. Pokud se rozhodneme dělit weby podle použití, pak známe weby:

  • Osobní – prezentují konkrétního člověka, nebo jeho myšlenky.
  • Prezentační – Prezentační web může pouze prezentovat firmu, ale také může mít například kontaktní formuláře, pomocí kterých si může uživatel objednat zboží, aniž by měl web e-shopové funkce.
  • Informační – Jsou databází informací a jejich účelem není někoho prezentovat, ani prezentovat firmu, ani prodávat či umožňovat někoho kontaktovat. Jejich účelem je zkrátka prezentovat.
  • E-shopy – Web, který má funkce sloužící k prodeji produktů či služeb. Má tedy košík, platební bránu, evidenci objednávek, evidenci zákazníků, napojení na skladové systémy, napojení na fakturační systémy, napojení na zbožové a jiné srovnávače či XML feedy.

Kdo napíše kvalitní texty

Pokud si uvědomujete, že texty jsou pro dobré fungování webu důležité, pak jste na dobré cestě ke kvalitnímu obsahu a dobrému uživatelskému zážitku. A to je to, o co bychom se (my i vy) při tvorbě webu měli snažit především. Mnoho copywriterů píše webové texty spíše pro vyhledávače a to není dobré.

Co by měl umět kvalitní copywriter

  • Dokázat pochopit klientovy cíle a záměry – Copywriter nesmí být pouhým „vycucávačem“ informací, který je poskládá v něco nového. Měl by si dobře uvědomovat, pro jakého klienta píše, znát jeho firemní zásady, cíle a také jeho zákazníky a sortiment. Měl by tedy být s klientem co nejlépe propojen a naladěn takříkajíc na stejnou notu.
  • Psát bez chyb – Znalost češtiny je naprosto nezbytnou výbavou dobrého copywritera. Žádný majitel webu nechce kupovat text, který je plný pravopisných, stylistických, nebo slohových nedostatků a chyb. Čtenáři webu pak citlivě reagují, pokud vidí, že nebyla textům věnována dostatečná péče a mohou pak být negativně ovlivnění například i při procesu nákupu.
  • Psát zajímavě – Poutavé texty, to je zaklínadlo, kterým se zaštiťuje téměř každý copywriter. Co to ale ty poutavé texty jsou? Jak se proměňují v čase a jak poznat, že opravdu fungují? Podstatný je výsledek. Pokud měříme například konverze, můžeme si všimnout faktu, že dobře popsaný produkt či služba, se v košíku návštěvníka ocitá podstatně častěji než ten, který je popsaný špatně a u zákazníka vyvolává nejistotu. Zákazník potřebuje znát nejen technické parametry produktu, ale také často hledá odpovědi na své otázky. Pokud je nedostane vůbec, nebo je dostane v nesrozumitelné formě, může se stát, že si daný produkt půjde prohlédnout jinam a nákup provede právě tam. Stejné je to ovšem i na webech, kde nejde o prodej, ale například o prezentaci firmy. Pokud jsou na webu podivně napsané texty, může to vzbudit v potenciálním zákazníkovi nedůvěru.
  • Správné formátování textů – Dlouhé texty, které nejsou správně rozdělené do odstavců, nebo jsou psané malým písmem či formátované do bloku, mohou být pro uživatele obtížně čitelné a nebude se jimi chtít dlouho zabývat. Je také vhodné používat při psaní používat ztučnění textu, nebo jiné zvýraznění. Rozhodně to ale nepřehánějte a nedělejte z textu cirkus. Používejte jednu barvu písma na běžný text, jinou na odkazy a červenou barvu si nechte pro naprosto výjimečné situace. Tučně pište pouze to, co je opravdu důležité a hlavně užitečné pro čtenáře.
  • Správné umístění na webu – Pokud jste nejen copywriter, ale také správce webu, budete mít v rukou i možnost měnit umístění textu. Pamatujte na to, že důležité informace by měly být na dobře viditelném místě a ty méně podstatné mohu zůstat třeba i skryty. Mohou být například zobrazovány pouze pokud si to uživatel přeje. Dobře zvažte umístění textů i s ohledem na zobrazení na mobilních zařízeních. Nenuťte uživatele příliš scrollovat!
  • Nadpisy prodávají – Rychlá doba si žádá rychlou orientaci na webu. Jedním ze způsobů, jak ji uživateli usnadnit, jsou dobře napsané nadpisy. Nadpis je pochopitelně také velmi podstatný pro SEO, ale neměl by nikdy znít kostrbatě. Neměl by být psán pouze pro roboty a vyhledávače, ale především pro uživatele z masa a kostí. Skvěle napsané nadpisy H1, ale i nadpisy nižší úrovně (tedy H2, H3, H4, … ), dokážou zásadním způsobem zvýšit prodej produktů, nebo čtenost článků či proklikovost (anglicky Click Through Rate, neboli CTR).
  • Mít znalost SEO – Copywriter by měl ovládat SEO do té míry, aby dokázal psát texty podle vypracované analýzy klíčových slov, případně aby si sám dokázal udělat jednoduchou analýzu, nebo rychlou rešerši klíčových slov. Měl by také vědět, co je třeba udělat, aby bylo správně realizované technické SEO. Mezi základní činnosti, při realizaci technického SEO, patří doplnění metatagu title, metadescription, vyplnění tagů pro sociální sítě, kontrola správné indexace podstránek, vyplnění metatatagů ALT u obrázků a jiných skrytých prvků. Další nedílnou součástí technického SEO, je interní prolinkování stránek pomocí hypertextových odkazů.

Něco málo o tom, jak na UX při psaní textů.

Obrázky a vizuální prvky

Obrázky, videa, 3D prezentace, nebo například matterporty u webů realitních makléřů, jsou pro webové stránky velmi obohacující a hrají zásadní roli i pro zvyšování konverzí, tedy prokliku na odkazy, nebo realizci objednávek u e-shopů. Kvalitní mediální obsah je proto velmi důležitý. Pokud máte k dispozici jen nekvalitní fotky či videa, nedávejte na web raději žádná a počkejte, až budete mít mediální obsah řádně připraven. Při jejich umisťování nezapomínejte na alternativní popisy, které jsou důležité jak pro SEO, tak například pro nevidomé.

SEO – tedy optimalizace pro vyhledávače

Optimalizace pro vyhledávače neboli Search Engine Optimization je soubor metod a činností vedoucích k lepší nalezitelnosti webu nejen ve vyhledávačích, ale celkově na internetu jako takovém. V zásadě dělíme SEO na:

  • On-page SEO – Činnosti realizované přímo na samotném webu.
  • Off-page SEO – Vše, co děláme pro podporu webu, mimo něj. Nejznámější metodou této části SEO je budování zpětných odkazů, tedy linkbuilding. Není to však rozhodně metoda jediná a nedoporučuji se spoléhat pouze na ní. Vyhledávače dobře vědí, jak vypadá dobrá externí propagace webu a dokážou ji patřičně ocenit. Více o SEO se dočtete například na stránkách Pavla Ugra, nebo na SEOprakticky.cz.

Editace obsahu

Jedním z častých požadavků na funkčnost webu je snadná ovladatelnost. Pokud je web postaven na redakčním systému WordPress, pak bude jeho editace snadná. I proto je WordPress velmi rozšířený. Další výhodou je škálovatelnost práv jednotlivých uživatelů. Při správném omezení práv se nemusíte bát poškození webu a můžete do jeho správy bez obav pustit i méně znalého uživatele.

Pokud si nebudete vědět rady, jsou k dispozici také mnohé online komunity a fóra, kde můžete zadávat dotazy a získat rychle pomoc.

Rozšiřitelnost webu a blogování

Každý web, který má být dlouhodobě úspěšný, musí být rozšiřitelný. A to jak o nový obsah, tedy stránky, příspěvky, rubriky, blogové příspěvky, nebo také o mediální obsah, jazykové verze nebo nové funkce.

Weby na redakčních systémech

Weby, které jsou postavené na WordPressu, nebo na jiném podobném univerzálním open source redakčním systému, nemají většinou s rozšířením problém. Mohou se rozšiřovat pomocí doprogramování, nebo instalací pluginů, nebo prostým navyšováním obsahu.

Unikátní redakční systémy

Pokud je ovšem web postaven na unikátním redakčním systému, nemusí být rozšiřování tak jednoduché, protože jej většinou může provádět pouze autor redakčního systému, nebo zkušený programátor, který do něj dokáže proniknout.

Jazykové verze webu

Pokud se rozhodnete, že chcete mít web, který bude konkurenceschopný i v zahraničí a bude tedy určen i pro zahraniční klientelu, pak budete potřebovat vytvořit web v jiných jazykových mutacích. U webů postavených na WordPressu je vytvoření mutace poměrně snadné, ale má svá pravidla a úskalí. Pokud svěříte váš web do rukou profesionála, můžete si být jisti, že ho vytvoří tak, aby bylo přepínání mezi jednotlivými jazyky plynulé a spolehlivé. Pokud ovšem vytváří web nebo jazykové mutace nezkušený tvůrce, může se dopustit mnoha chyb. Ty pak postupně vyústí v pracnost při editaci webu, nebo ve výskyt chyb.

Následná správa webových stránek

Pokud máte web hotový, měli byste pečovat jak o jeho obsah, tak o technickou stránku.

Obsahová správa

Správu obsahu webu by měl provádět zkušený profesionál, který se zaměřuje především na tvorbu textů. Měl by to být člověk znalý použitého redakčního systému, SEO, ale také vašeho businessu.

Technická správa

Technická správa webu je soubor činností, kterou provádí webmaster, jejíž cílem je spolehlivý chod webu a bezpečí jeho uživatelů.

Povinnosti majitele webu – zákonné povinnosti?

V České republice jsou majitelé webových stránek povinni dodržovat zákony České republiky, ale také se řídit platnou legislativou Evropské Unie. Tyto povinnosti se liší v závislosti na typu webu a povaze obsahu. Mezi běžné povinnosti patří:

  • Dodržování autorských práv: Majitelé webových stránek musí zajistit, aby měli potřebná práva k používání libovolného obsahu, který zveřejňují na svých stránkách. Toto zahrnuje text, obrázky, videa a jiné typy médií.
  • Ochrana dat a soukromí: Majitelé webových stránek jsou povinni chránit osobní údaje svých uživatelů a musí dodržovat Nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), ale také další relevantní zákony. Toto zahrnuje získání souhlasu uživatelů před shromažďováním a zpracováním jejich dat a implementaci odpovídajících bezpečnostních opatření k ochraně dat.
  • Právní předpisy týkající se elektronického obchodu: Pokud webová stránka zahrnuje internetový obchod, nebo zahrnuje činnosti související s prodejem zboží či služeb online, musí majitel webu dodržovat patřičné platné zákony a předpisy. Včetně těch, týkajících se ochrany spotřebitele a prodeje na dálku. E-shopy musí mít na webu uvedeny obchodní podmínky, reklamační řád a také je dobré uvádět informace o dopravě zboží.
  • Další povinnosti: V závislosti na povaze webu mohou mít majitelé webových stránek další zákonné povinnosti, které musí dodržovat. Například webové stránky právnických osob musejí mít uvedenou na viditelném místě spisovou značku. Stránky živnostníků, tedy OSVČ, pak musejí mít uvedené IČO. Všechny podnikatelské subjekty by pak měly na svých webech uvádět adresu sídla firmy, adresu provozovny, pokud nějakou mají, v jakém rejstříku jsou registrováni (živnostenský, příslušný obchodní soud), souhlas (a možnost odvolání souhlasu) se zpracováním osobních údajů v souladu s GDPR, souhlas a možnost odmítnutí zpracování cookies.
  • Doporučujeme také uvádět jméno kontaktní osoby, mít v patičce copyright a také souhlas k používání obsahu, který vyžaduje vyslovený souhlas majitele práv. Může se jednat například o šablony, které jsou k dispozici zdarma, ale jejich autor si přeje být na webu uveden. Doporučujeme mít na webu také mapu s adresou sídla či provozovny.

Zajímavé informační zdroje

Autor článku

Přemek Kubák, Tvorba webů Proweby.

Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz

TOP články