Rádi pro Vás vytvoříme na míru web, který naplní očekávání a stane se pilířem vašeho podnikání. Podívejte se, jak probíhá tvorba webu krok za krokem. Připoutejte se, nekuřte, nepijte, … začínáme!
Tvorba svépomocí / najmout profíka?
Nedávno jsem publikoval článek Jak vytvořit webové stránky, ve kterém jsem popsal výhody a nevýhody tvorby stránek svépomocí, přes kamaráda, od freelancerů nebo internetových agentur. Dnes se podíváme, jak při tvorbě webu postupovat krok za krokem. Cílem tohoto článku je, abyste lépe pochopili, jak se stránky tvoří a mohli si je udělat sami, nebo lépe porozuměli práci najaté agentury. Zaměříme se především na tvorbu webu na redakčním systému WordPress, ale většina informací je použitelná i při použití jiného systému.
Doménové jméno, tedy název nebo internetová adresa webu, tedy například „vasedomena.cz“, by mělo být nedílnou součástí Vaší značky i celkového firemního stylu. Mělo by také podporovat váš záměr, tedy například prezentaci firmy, prodej produktů nebo cokoli jiného, co je cílem stránek, či celého podnikání.
Pokud nechcete dopadnout jako neviditelný instalatér Olda, měli byste svěřit výběr domény profesionálům. Ti vám pomohou, jak s výběrem doménového jména, tak také s výběrem vhodného registrátora.
Koncovce doménového jména, neboli koncovce internetové adresy, se také říká doména prvního řádu. Koncovky rozlišujeme na národní a nadnárodní, které dále dělíme na původní a tematické.
Jsou například:
To jsou například:
To jsou například:
Tematicky zaměřených koncovek doménového jména existuje nepřeberné množství. Své vlastní koncovky mají registrované například města nebo určité obory.
Jak tedy vybrat koncovku pro česky psaný a na český trh zaměřený web? Patrně bude nejlepší volbou koncovka „.cz“.
Touto problematikou jsem se zabýval v samostatném článku o doménách pro vícejazyčné weby. V kostce lze říci, že pokud cílíte na určitý trh, měli byste zvolit národní koncovku domény. Pokud cílíte na určitou jazykovou skupinu, tedy například na anglicky mluvící publikum, které žije kdekoli na světě, pak je lepší použít například doménu „.com“.
Koncovku doménového jména máme vybranou a nyní bychom měli zvolit samotné doménové jméno. Tedy nahradit ve „vasedomena.cz“ část „vasedomena“ za něco smysluplného. V zásadě existují dvě cesty, jak k volbě doménového jména přistoupit. Pokud máme například realitní kancelář v Praze a nechceme budovat značku, můžeme se zaměřit čistě na klíčová slova a doménové jméno složit přímo z nich. Tedy například do tvaru „rkpraha.cz“ Pokud ovšem máme realitku pod silnou značkou, která se jmenuje například RE/MAX Alfa, můžeme jít cestou propagace značky v kombinaci s klíčovými slovy a zvolit například „remaxPraha.cz“ nebo úplně vypustit klíčová slova a zaměřit se pouze na značku samotnou. Pak by bylo doménové jméno například ve tvaru „remaxalfa.cz“.
Jaká klíčová slova případně používat v doméně? To nám vždy napoví analýza klíčových slov. Ne vždy jsou ovšem ta nejhledanější klíčová slova nejlepší.
Hosting je místo na serveru, kde jsou umístěna data. Tedy soubory, databáze, maily, DNS záznamy a většinou vše, co je svázáno s webem. U složitějších webů mohou být data umístěna na více serverech.
Redakční systém, též nazývaný zkratkou CMS, je webové prostředí, které si otevřete v internetovém prohlížeči, používané pro tvorbu a správu webových stránek nebo e-shopů a jejich obsahu. Mezi nejpoužívanější patří WordPress, Joomla! a Drupal. Největší tržní podíl má WordPress, který na počátku roku 2023 dosahuje 65%. Tržní podíl neříká, kolik procent webů WordPress používá, ale udává podíl obratu firmy (v našem případě značky), z celkového trhu. WordPress je zdarma, protože se jedná o open source, vyvíjený pod licencí GNU GPL.
Informační architektura webu je struktura, která říká, jak jsou informace na webu organizovány a navzájem propojeny. Je to jeden z prvních kroků při navrhování webu a může významně ovlivnit, jak uživatelé web používají a jak se na něm orientují.
Dobrá IA je důležitým pilířem úspěšného webu. Tedy webu, který má být dobře vidět ve vyhledávačích, má být přehledný pro uživatele i pro samotného majitele stránek. Nakreslenou IA si můžeme představit jako myšlenkovou mapu, tedy jako jakousi pavoučí síť znázorňující vnitřní strukturu, tedy propojení a hierarchii podstránek. Správně navržená IA by měla obsahovat stránky, které jsou klíčové pro majitele webu a současně dokážou být užitečné pro jeho návštěvníky.
Následující kroky vám pomohou při vytváření informační architektury pro váš web:
Existuje několik způsobů, jak můžete vytvořit informační architekturu pro váš web. Zde jsou některé možnosti:
XMind je software pro tvorbu myšlenkových map, který umožňuje záznam myšlenek a nápadů v grafické podobě. Může být použit pro řadu účelů, včetně plánování projektů, brainstormingu, organizování informací nebo vytváření prezentací.
Myšlenkové mapy vytvořené v XMind se skládají z hlavních témat, která jsou zobrazena jako kruhy nebo čtverce, a podtémat, která jsou zobrazena jako větve vycházející z hlavních témat. Můžete přidávat další podtémata nebo podrobnosti pomocí dalších větví. XMind také umožňuje přidávat poznámky, obrázky nebo soubory ke každému tématu nebo podtématu.
XMind je k dispozici ve formě aplikace pro počítače s operačním systémem Windows, Mac nebo Linux a také jako aplikace pro mobilní zařízení s operačním systémem Android nebo iOS. Je k dispozici ve dvou verzích: zdarma a placené. Placená verze nabízí více funkcí.
Obě možnosti mají své výhody a nevýhody. jedním z rozdílů je cena. Záleží na tom, jaké jsou vaše potřeby a cíle a podle toho je dobré zvolit řešení.
Šablona je předpřipravený vzhled webu, který můžete snadno upravit a použít pro svůj web. Šablony jsou levnější než unikátní grafika a mohou být rychlejší na implementaci. Nevýhodou může být to, že šablony jsou často používány i jinými weby, ale unikátní obsah stránek tuto nevýhodu obvykle dostatečně eliminuje.
Unikátní grafika webu je naproti tomu navržená speciálně pro váš web a je více méně jedinečná. To může přispět k profesionálnímu vzhledu a pomoci vám vyniknout mezi konkurencí. V rámci unikátního webového designu ovšem můžete použít také předpřipravené prvky. Často se unikátní grafika tvoří podle firemní identity klienta. Nevýhodou je, že unikátní grafiky je vyšší pracnost a tím i cena.
Při rozhodování, zda použít šablonu nebo unikátní grafiku, je důležité zvážit své finanční možnosti a také ostatní okolnosti. Pokud jste například kadeřnice z malého města, pak raději sáhněte po řešení postaveném na šabloně. Pokud jste ovšem velké kadeřnické studio s mnoha pobočkami, pak je na místě investovat více peněz a nechat si vytvořit unikátní grafiku.
Moderní weby dnes plní celou řadu funkcí. Jsou zdrojem informací, prezentují firmu, slouží jako prezentační kanál pro určitou službu, mohou uživatele bavit nebo například sloužit k výuce. Proto musejí být udělány tak, aby byly přehledné a aby uživatel snadno dosáhl požadovaného cíle.
Úkolem dobrého UX je pozitivní zkušenost pro uživatele a naplnění cílů majitele webu. Výsledkem kvalitní práce UX designéra je použitelnost, přístupnost a vysoká estetická hodnota stránek.
Dobře udělaná responzivita webu zaručuje správné a plně funkční zobrazení na různých zařízeních, jako jsou počítače, tablety a mobilní telefony. A to i při různých rozlišeních displeje. Responzivita tedy usnadňuje příjemné a rychlé procházení webu bez nutnosti zvětšování. V současné době je responzivita velmi důležitá i proto, že největší část návštěvnosti přichází z mobilních telefonů.
WordPress pluginy jsou doplňky funkčnosti nebo vzhledu webu. Existují tisíce bezplatných i placených pluginů, jako jsou kontaktní formuláře, integrace sociálních médií nebo například vylepšení SEO. Pro použití většiny pluginů nemusíte mít znalost programování.
Pluginy můžete vyhledat a nainstalovat přímo přes administraci WordPressu, nebo je nahrát z počítače ve formě předem stažených souborů. Vybírejte pluginy, které používá co nejvíce lidí a které pocházejí ze spolehlivých zdrojů a od Prověřených autorů. Zajímavé pluginy se zpravidla ve WordPress komunitě rychle prosadí a autoři je pak i nadále vyvíjejí.
Špatně naprogramovaný plugin může web dramaticky zpomalovat, nebo ho dokonce znepřístupnit či poškodit. Proto svěřte instalaci pluginů odborníkům a pečlivě zvažujte, jestli daný plugin opravdu potřebujete. Vyhněte se pluginům, které jsou dlouhodobě neaktualizované.
Zastaralé pluginy mohou být snazším cílem pro útočníky, protože nereflektují aktuální bezpečnostní hrozby. Kontinuální vývoj pluginů je ale nutný také pro zachování funkčnosti. Webové technologie se neustále vyvíjejí a je třeba, aby na tento vývoj reagovaly všechny komponenty webu. Zastaralé pluginy mohou způsobit nekompatibilitu s novými verzemi redakčního systému či šablony. To může vést k poruchám funkcí webu, špatnému zobrazování obsahu stránek, ke konfliktům jednotlivých součástí webu, zobrazení chybových hlášek, nebo i k problémům s indexací a dostupností webu. Pokud neaktualizujete pluginy pravidelně a děláte aktualizaci ob několik verzí, zvyšujete riziko, že po aktualizaci nebudou pluginy plně funkční.
Dobře víme, že pluginy jsou pro majitele webů snadným a levným způsobem, jak vylepšit web o nové prvky. Na druhé straně také ale víme ze zkušenosti, že téměř každý plugin zpomaluje chod webu, což je nepříjemné pro každého uživatele, ale také se tím zhoršuje výsledné skóre webu ve vyhledávačích a tím i pozice na klíčová slova. Proto doporučujeme instalovat pouze ty pluginy, které opravdu používáte potřebujete.
Yoast SEO – Pomáhá optimalizaci pro vyhledávače, jako je například Google nebo Seznam.cz. Poskytuje řadu funkcí, včetně možnosti přidávat unikátní meta titulky a popisky k vašim stránkám a příspěvkům nebo generovat XML mapy stránek. Umí například usnadnit a optimalizovat sdílení na sociálních médiích. Yoast SEO je tedy nástroj, který vám může pomoci zlepšit viditelnost vašeho webu ve výsledcích vyhledávání a přitáhnout na něj více návštěvníků.
WPForms – Propracovaný kontaktní formulář, s mnoha vlastními nástavbami a vychytávkami. Můžete jej použít k vytvoření různých typů formulářů, včetně kontaktních, přihlašovacích, nebo dotazníků s kondicionální logikou. WPForms je navržen tak, aby jej dokázali nastavit i uživatelé bez technických znalostí. Obsahuje funkce, jako jsou například automatické odpovědi a integraci s různými službami.
WP Fastest Cache – plugin pro zrychlení načítání webových stránek pomocí jejich přednačtení, tedy cachování.
Wordfence Security – Bezpečnostní plugin, který umí v reálném čase chránit web před nejrůznějšími útoky, sledovat změny souborů, aktuálnost pluginů, nebo vytvořit třeba dvoufaktorové přihlašování.
Redirection – Jednoduchý plugin pro přesměrování vybraných stránek, včetně ukládání nedostupných stránek (kód 404).
LuckyWP Table of Contents – Umožňuje jednoduše vytvořit obsah článku, ve kterém se (podle nastavených kritérií) zobrazují jednotlivé nadpisy odstavců, na které je možné kliknout a přejít tak na danou sekci. Obsah článku umožňuje uživatelům snadnou orientaci v textu a přeskočení na danou část článku. Generuje se buď automaticky, nebo je možné umísťovat tento prvek na stránku kamkoli pomocí shortcode, tedy zkráceného kódu.
Intuitive Custom Post Order – Chytré řešení pro manuální změnu pořadí příspěvků, stránek, rubrik i jiných typů taxonomie.
Easy Updates Manager – Plugin, který rádi používáme pro automatickou aktualizací jádra WordPressových webů, šablon i pluginů.
Content Blocks – Ideální řešení, pokud potřebujete vytvořit obsah, který budete pak vkládat pomocí shortcode na různé stránky. Používáme ho také, pokud chceme, aby danou vkladatelnou část obsahu mohl editovat třeba i méně znalý uživatel s nízkými uživatelskými právy a nemusel tak zasahovat do samotného obsahu stránky.
Advanced Custom Fields – Umí vytvářet pokročilá vlastní pole. Díky tomu můžeme například v administraci vytvořit, pod editací příspěvku, pevně dané položky pro vkládání různých strukturovaných údajů. Pokud například tvoříme webové stránky pro realitní kancelář a na nich profil realitního makléře, tak můžeme mít v administraci pevně daná pole jako telefon, email, reference makléře.
Existuje mnoho parametrů, podle kterých lze dělit weby. Pokud se rozhodneme dělit weby podle použití, pak známe weby:
Pokud si uvědomujete, že texty jsou pro dobré fungování webu důležité, pak jste na dobré cestě ke kvalitnímu obsahu a dobrému uživatelskému zážitku. A to je to, o co bychom se (my i vy) při tvorbě webu měli snažit především. Mnoho copywriterů píše webové texty spíše pro vyhledávače a to není dobré.
Něco málo o tom, jak na UX při psaní textů.
Obrázky, videa, 3D prezentace, nebo například matterporty u webů realitních makléřů, jsou pro webové stránky velmi obohacující a hrají zásadní roli i pro zvyšování konverzí, tedy prokliku na odkazy, nebo realizci objednávek u e-shopů. Kvalitní mediální obsah je proto velmi důležitý. Pokud máte k dispozici jen nekvalitní fotky či videa, nedávejte na web raději žádná a počkejte, až budete mít mediální obsah řádně připraven. Při jejich umisťování nezapomínejte na alternativní popisy, které jsou důležité jak pro SEO, tak například pro nevidomé.
Optimalizace pro vyhledávače neboli Search Engine Optimization je soubor metod a činností vedoucích k lepší nalezitelnosti webu nejen ve vyhledávačích, ale celkově na internetu jako takovém. V zásadě dělíme SEO na:
Jedním z častých požadavků na funkčnost webu je snadná ovladatelnost. Pokud je web postaven na redakčním systému WordPress, pak bude jeho editace snadná. I proto je WordPress velmi rozšířený. Další výhodou je škálovatelnost práv jednotlivých uživatelů. Při správném omezení práv se nemusíte bát poškození webu a můžete do jeho správy bez obav pustit i méně znalého uživatele.
Pokud si nebudete vědět rady, jsou k dispozici také mnohé online komunity a fóra, kde můžete zadávat dotazy a získat rychle pomoc.
Každý web, který má být dlouhodobě úspěšný, musí být rozšiřitelný. A to jak o nový obsah, tedy stránky, příspěvky, rubriky, blogové příspěvky, nebo také o mediální obsah, jazykové verze nebo nové funkce.
Weby, které jsou postavené na WordPressu, nebo na jiném podobném univerzálním open source redakčním systému, nemají většinou s rozšířením problém. Mohou se rozšiřovat pomocí doprogramování, nebo instalací pluginů, nebo prostým navyšováním obsahu.
Pokud je ovšem web postaven na unikátním redakčním systému, nemusí být rozšiřování tak jednoduché, protože jej většinou může provádět pouze autor redakčního systému, nebo zkušený programátor, který do něj dokáže proniknout.
Pokud se rozhodnete, že chcete mít web, který bude konkurenceschopný i v zahraničí a bude tedy určen i pro zahraniční klientelu, pak budete potřebovat vytvořit web v jiných jazykových mutacích. U webů postavených na WordPressu je vytvoření mutace poměrně snadné, ale má svá pravidla a úskalí. Pokud svěříte váš web do rukou profesionála, můžete si být jisti, že ho vytvoří tak, aby bylo přepínání mezi jednotlivými jazyky plynulé a spolehlivé. Pokud ovšem vytváří web nebo jazykové mutace nezkušený tvůrce, může se dopustit mnoha chyb. Ty pak postupně vyústí v pracnost při editaci webu, nebo ve výskyt chyb.
Pokud máte web hotový, měli byste pečovat jak o jeho obsah, tak o technickou stránku.
Správu obsahu webu by měl provádět zkušený profesionál, který se zaměřuje především na tvorbu textů. Měl by to být člověk znalý použitého redakčního systému, SEO, ale také vašeho businessu.
Technická správa webu je soubor činností, kterou provádí webmaster, jejíž cílem je spolehlivý chod webu a bezpečí jeho uživatelů.
V České republice jsou majitelé webových stránek povinni dodržovat zákony České republiky, ale také se řídit platnou legislativou Evropské Unie. Tyto povinnosti se liší v závislosti na typu webu a povaze obsahu. Mezi běžné povinnosti patří:
Autor článku
Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz