Pro realitní makléře pracuju od roku 2017. Za tu dobu jsme udělali mnoho realitních webů, takže mi dovolte, abych se podělil o svoje profesní zkušenosti s lidmi z tohoto oboru, ale také o zkušenosti osobní, kterých jsem nabyl během prodejů a koupě mých nemovitostí. Jsem tedy tak trošku insider, tedy člověk vidící pod povrch, ale současně jsem i dostatečně mimo realitní trh i realitní kanceláře a mohu se na ně myslím stále dívat poměrně nezávisle.
Realitní makléři jako mí klienti
Pro realitní makléře pracují opravdu rád a to, co budu psát v následujících řádcích se týká výhradně makléřů, které považuji za kvalitní. Pro spolupráci s nimi mám několik zásadních důvodů, které jsem záměrně neseřadil podle váhy, protože všechny důvody považuji za přibližně stejně významné:
Realitní trh je stabilní – Nemovitosti se budou prodávat vždy. Ano, situace na trhu se vyvíjí, ale zatím se nestalo (ani v době covidu), že by se realitní trh zastavil. Jedinouskutečnou hrozbou jsou pro něj všeliké levicové choutky typu vyvlastnění majetku, znárodnění a podobně. Pevně věřím, že nás v dohledné době nečeká žádná koumistická zvůle a že realitní trh bude stále fungovat.
Makléři jsou solventní – Protože obchodují makléři s poměrně drahými věcmi, tak je přirozené, že si na tom také dokáží vydělat zajímavé peníze, které pak mohou dále investovat a mohou si dovolit platit i za solidní propagaci. Ano, na českém rynku, nebo někdy možná spíš až ringu jim mnozí jistě závidí, ale zkrátka a dobře je to obchodnická profese a proto v ní lze vydělávat dostatek peněz.
Makléři jsou chytří – Většina makléřů podniká a jsou tedy OSVČ. Proto musejí být kreativní a snažit se pracovat nejen tvrdě, ale i chytře. Mám s nimi v tomto ohledu dobrou zkušenost. Nebývají zpravidla ani arogantní a umějí dobře komunikovat. To velmi oceňuji.
Realitních makléřů je mnoho – V České republice jsou desítky tisíc realitních makléřů. Ne všichni chtějí mít webové stránky. Nicméně počet agentur, které se specializují na stránky pro makléře je také omezený. Proto má tento segment trhu pro nás dobrou budoucnost.
Dobrá motivace makléřů pracovat na online marketingu – Makléři si uvědomují význam a možnosti online marketingu. V tomto smyslu se je také snažíme vzdělávat a snad se nám to i daří. Minimálně si mnozí uvědomují, že online marketing je nesporně jedna z možností, jak si pomoci při náboru nemovitostí. Je mnoho vynikajících makléřů, kteří mají online marketing jako pilíř svého podnikání. To je pro ostatní ten nejlepší možný důkaz.
Pracují různým stylem – Práce na webech pro makléře nikdy není stereotypní a to právě i díky tomu, že se makléři vzájemně od sebe liší. Liší se nejen v lokalitě, kde působí, ale také ve stylu práce a v tom, o jaké zákazníky mají zájem. Někteří makléři se například vyhýbají pronájmům, zatímco jiní je dělají rádi. Někteří makléři jsou také často navázaní na developerské projekty, což je dobré při popisu práce makléře zdůraznit. Mnozí makléři dělají odhady nemovitostí zdarma, jiné si za ně nechávají platit, nebo je nedělají vůbec. Podle toho pak ladíme jejich stránku, která se odhady nemovitostí zabývá. Pak je zde také rozdílná jazyková vybavenost makléřů. Mnozí umějí více jazyků a mohou si pak troufnout i na mezinárodní klientelu, coč jim dává nespornou konkurenční výhodu. Pokud si to makléř přeje, rádi mu uděláme multijazyčný web. Popsal jsem jen některé možnosti, jak unikátně vykreslit schopnosti makléře a jak mu díky tomu pomoci přilákat nové klienty, kterým pak dokáže poskytnout přesně tu službu, kterou hledali. Existuje i celá řada dalších specializací a odlišností.
Vidím smysl v jejich práci a tím i v mojí – I když mnozí lidé říkají, že si raději prodají nemovitost sami, tak já k nim nepatřím. Prodej nemovitosti považuji za hru s příliš vysokými kartami, respektive penězi, při které lze mnoho získat a také ztratit. Vím sice, jak nemovitost prodat, ale kdybych nyní opět prodával, tak nebudu mít ani se svými znalostmi takové možnosti, jako mají renomované realitní kanceláře. Nemám tolik času, ani technologické schopnosti, které mají oni. A navíc – Mě baví moje práce tvůrce webů a nechci se starat o to, co mě netěší. Proto tyto věci rád deleguji. V tomto případě navíc mám svoji pozitivní zkušenost se dvěma prodeji, které dopadly finančně, organizačně i časově extrémně dobře.
Český realitní trh je dostatečně rozvinutý a konsolidovaný – Na České trhu funguje hned několik realitních sítí. Mezi ty největší patří RE/MAX, M&M Reality, Realitní kancelář Sting, Century 21, Svoboda & Williams, MAXIMA Reality, Bidli, ERA reality, ale jde zde i celá řada dalších menších realitních kanceláří, které mají zpravidla lokální působnost.
Realitní trh není džungle – V roce 2018 vstoupil v platnost zákon o osobních datech GDPR, v roce 2020 pak Zákon o realitním zprostředkování. Tyto dva zákony pomohly pročistit realitní trh (omlouvám se za neodborný termín „pročistit“) od nepoctivých podnikavců a silným realitkám nijak neublížily.
Pracujeme jen pro toho, s kým si lidsky rozumím
Jako projektový manažer Proweby.cz mám zásadní vliv na to, pro jaké klienty budeme pracovat. Když jsem začínal podnikat, říkal jsem si, že se musím naučit vyhovět všem klientům, pro které jsme schopni zrealizovat zakázky. Od tohoto konceptu jsem ale poměrně brzy ustoupil, protože jsem viděl, že pokud si s klientem lidsky nerozumím, bývá realizace obtížná a následná spolupráce s klientem otravná. Není to mou vinou, ani vinou klienta. Je to přirozená věc. Zkrátka si každý nerozumí s každým a nemá cenu se do takové spolupráce nutit.
Proč děláme hodně pro RE/MAX
RE/MAX je pro mě dlouhodobě zajímavý „multiklient“. Vše začalo před rokem 2017, kdy jsem navázal první kontakty s lidmi z RE/MAXu a zjistili jsme, že bychom si mohli být vzájemně užiteční. Spolupráce se během několika měsíců rozběhla a neustále se rozvíjí.
Na RE/MAXu se mi líbí, že je zde poměrně vysoká koncentrace dobrých makléřů. Myslím si, že je to dané propracovaným vzdělávacím systémem, jednotnými podmínkami pro všechny pobočky, ale hlavně z toho plynoucí kvalitou šéfů poboček, kteří pak podporují své makléře v tom, aby byli dobří. Pochopitelně se i zde najdou kanceláře, které své makléře nevedou příliš dobře, ale takové většinou časem skončí a dobří makléři vplují do lépe vedených. Dalším faktorem pro rozvoj je fakt, že se jednotlivé realitní kanceláře sice řídí stejným firemním kodexem a pravidly, ale mají také dostatečnou svobodu pro rozvoj celé kanceláře i jednotlivých makléřů. I proto je každá kancelář skrývající se pod značkou RE/MAX jiná, osobitá.
Člověk, který poprvé prodává nemovitost, většinou nemá s realitním trhem žádnou zkušenost. Zpravidla tedy neví, jak by měl poznat dobrého makléře. Často ani neví, proč vlastně prodávat s makléřem, jaké jsou výhody a nevýhody prodeje přes realitku a jaké jsou alternativy. O jiných možnostech prodeje mimo realitky se v tomto článku nebudu zmiňovat, protože je to samostatné, téměř nekonečné, téma.
Makléřů jsou mraky a v minulosti toto řemeslo mohl dělat téměř kdokoli. Proto ho taky kdokoli dělal a dělal ho jakkoli. Byla zde veliká nepoctivost a tak se časem musela zavést dodatečná pravidla a omezení. Na jednu stranu říkám, že je smutné, že se to muselo udělat takto, protože mám raději, když stav trhu reguluje sám trh a nikoli zásahy státu, ale zkrátka byli někteří makléři chamtiví, nepoctiví, hloupí a tak se musely zavést regulace.
Jak poznám kvalitního makléře
Jak tedy poznat dobrého makléře? Berte níže uvedené nápovědy jako osobní názor a nikoli jako dogma. Nikdy nelze zaručit, že dobrého realitního makléře skutečně dokážete spolehlivě poznat. Když jsem o tomto tématu přemýšlel, uvědomil jsem si, že rozlišuju obecné a přesné ukazatele. Obecné jsou ty, které jsou subjektivní a přesné ty, které lze změřit, dohledat a mají spíše statistický charakter.
Potkejte se s makléřem a zcela jistě na osobní schůzce poznáte nejvíce. Realitní obchod je, jak já říkám, „business na ksicht“. Zkrátka si musíte být s makléřem lidsky sympatičtí a nekoukat jen na jeho pověst a doložitelnou reputaci. Nicméně zde jsou ukazatele, které vám mohou mnohé napovědět.
Obecné ukazatele kvality makléře jsou:
Recenze makléřů – Ty jsou velmi podstatné, pokud jsou ovšem seriózní a jsou skutečně napsané od klientů. Jak takové recenze poznat, to je na samostatný článek. Obecně ale lze říci, že velmi dobře propracovaný systém recenzí má například Google.
Doporučení přátel – Přátelé jsou lidé, kterým věříme a kteří by nám jistě nedoporučili někoho, s kým nejsou sami spokojení, nebo nejsou přesvědčeni o jeho kvalitách. I tady je ale dobrá ostražitost, protože to, že někdo má s někým dobrou zkušenost, to ještě neznamená, že ji budeme mít i my.
Články, které makléř píše – Tento ukazatel považuji za poměrně slabý, protože je spousta makléřů, kteří nechtějí, neumí, nebo nemají čas psát články a přesto jsou dobří. Nicméně pokud narazíte na psavce, který je vám sympatický, tak je to jistě dobrý signál.
Realitní kancelář, ve které pracuje, má dobrou pověst – Toto je dobré vědět, protože makléř nikdy není ostrovem v pustém moři. Moje zkušenost (osobní i pracovní) je taková, že pokud je realitka vedena dobře, má dobrého majitele a manažery, je daleko vyšší pravděpodobnost, že v ní budou dobří makléři.
Osobní sympatie – Pokud je vám makléř sympatický, dobře s vámi komunikuje a rozumíte tomu, co vám říká a přitom cítíte, že i on vás skutečně poslouchá a bere v potaz vaše názory, pak jste na dobré cestě k oboustranně výhodné spolupráci, tedy k zdárnému zrealizování prodeje nemovitosti.
Přesné ukazatele kvality makléře jsou:
Počet prodaných nemovitostí – Nejsem makléř, takže nejsem schopen přesně posoudit, po kolika prodaných nemovitostech je již makléř zdatným obchodníkem a profesionálem. Nicméně vím, že čím více zkušeností má s prodeji, tím lépe. Je potřeba se na to ovšem dívat také podle toho, kde makléř žije. Pokud je to pražský realitní makléř, tak prodá tři nemovitosti a má vyděláno a mohl by možná i trošku zvolnit. Naproti tomu maloměstský makléř se zkrátka na stejné peníze víc naběhá. S tím souvisí další ukazatel profesionality, tedy plátcovství DPH.
Jestli je makléř plátce DPH = měl v minulých letech obrat (vyplacený podíl na provizi) vyšší než 1 milion korun = prodal nemovitosti minimálně za 30 milionů korun.
Pracuje ve větší realitní kanceláři – V malých kancelářích mohou také být dobří makléři, proč by ne. Jen je tam pravděpodobně menší zázemí pro učení. Veliké realitní kanceláře mají více zkušených makléřů, ale také zavedené edukační a výcvikové kurzy i IT systémy. Také mají k dispozici lepší právnické zázemí a více lidí v dalších navazujících profesích, jako jsou fotografové, lidé na home staging, designéři, finanční poradci, advokáti, nebo také lidi na tvorbu webových stránek, což je i moje profese.
Pracuje v realitách řadu let – Realitní trh, jak ho vidím já, je hodně o navázaných kontaktech a sociálních vazbách. Pokud makléř dobře prodá nemovitost a jeho klient díky němu vydělá o stovky tisíc korun, nebo třeba i o milion více, než původně chtěl, tak není divu, že má pak k makléři důvěru.
Je ve věku 35 a více let – Neříkám, že mladý makléř nemůže být kvalitní, ale je pravdou, že věk budí v klientech vyšší důvěru. Pochopitelně se najdou i klienti, kterým zaimponuje dravost a možná i vyšší kreativita mladých, ale podle zkušeností mých i majitelů kanceláří, se kterými spolupracuji, mají lidé raději, když jde z makléře důstojnost, která často přichází s věkem.
Je dobře vidět na internetu – Tento bod je pochopitelně sporný. Pokud je makléř dobře vidět na internetu, tedy pokud má například svoje webové stránky, má dobře udělané SEO, vyplněné profily na různých realitních webech, tak je to jistě známka, že to se svojí prací myslí vážně a pracuje na propagaci s plným nasazením. Jsou ale i makléři, kteří začínali pracovat v době, kdy internet nebyl tak rozšířený a online marketing neměl zdaleka takovou sílu jako dnes. Tito makléři mohou být kvalitní i přesto, že je jejich prezentace v online světě slabá.
Má dobře propracovaný marketing i mimo online svět – Dobrý makléř myslí i na to, že se jeho klienti nepohybují jen na internetu, ale že je může oslovovat i mimo něj. Pokud vidíte, že je nějaký makléř ochoten pustit peníze i do offline reklamy, je to zcela jistě signál, že se mu daří, nebo že chce být lépe vidět, myslí svoji profesi vážně a pravděpodobně pro vás bude dělat dobré služby nyní i v budoucnu.
To všechno beru v potaz při rozhodování, na jakého makléře se obrátím. Lidé často mají tendenci vybrat si Jožku z vedlejší vesnice, protože je z vedlejší vesnice a myslí si, že to je to nejvýznamnější kritérium, protože ho zkrátka budou mít po ruce. Ale tak to bohužel není. Dobří makléři nerostou na stromech a zkrátka a dobře je dost možné, že se zrovna takový nevyskytne ve vašem nejbližším okolí a budete ho muset najít o kousek dál. Prodej nemovitosti totiž není něco, co by člověk realizoval denně, proto realitním transakcím většinou nerozumíme dostatečně a také při nich nejde o malé peníze. Proto stojí za to hledat makléře opravdu obezřetně.
Příbuzné obory, pro které pracujeme
Reality jsou poměrně široký obor, na který navazuje spousta dalších příbuzných oborů. Máme radost, pokud máme i v nich své klienty. Tvoříme pro ně webové stránky, ale také se staráme o jejich viditelnost ve vyhledávačích. Jedná se například o prodejnu stavebních materiálů, nebo stěhováky z Brna. Při propagaci těchto oborově příbuzných firem spolupracujeme naprosto stejným způsobem jako s klienty ze světa realit. Jedná se také o dlouhodobé spolupráce a proto si i s nimi musíme rozumět především lidsky a musíme být přesvědčení o dobré kvalitě těchto firem. Díky tomu pak můžeme domlouvat vzájemné propojování jejich webů, které je všestranně výhodné a vymýšlet i další typy spolupráce.
Přeji vám tedy při výběru správného realitního makléře a při koupi či prodeji nemovitosti šťastnou ruku!
Rádi se s vámi sejdeme v Brně, v Praze, ale v případě potřeby i kdekoli jinde. Komunikaci lze také vést kompletně online a není nutné se vídat osobně. Vážíme si času našich klientů a snažíme se, abychom jím neplýtvali.
Čím se zabýváme
Tvoříme webové stránky v češtině, ale i v angličtině, němčině, ruštině a dalších jazycích. Používáme zpravidla redakční systém WordPress.
Spravovat souhlas s cookies
Tento web používá soubory cookie, které pomáhají fungování webu a také ke sledování vaší interakce s naším webem.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.