Mockup je statický vizuální návrh nebo model webové stránky, aplikace, produktu nebo jakéhokoliv jiného projektu, který slouží k zobrazení jeho finálního vzhledu a uspořádání. Mockupy se používají v raných fázích vývoje, aby pomohly týmu, klientům a dalším zúčastněným stranám lépe porozumět tomu, jak bude finální produkt vypadat a fungovat. Mockup poskytuje přesnější představu o designu, než drátěný model (wireframe), ale nemusí být ještě plně interaktivní, jako je tomu u prototypu.
V oblasti webového designu se mockupy používají k vizualizaci rozložení a vzhledu webové stránky. Zahrnují barvy, typografii, obrázky a rozvržení prvků. Mockupy pomáhají klientům a designérům ladit finální podobu webu ještě před tím, než se začne s jeho kódováním.
Mockupy jsou důležité i při vývoji mobilních aplikací, protože umožňují ukázat, jak bude aplikace vypadat na různých zařízeních a platformách. Zahrnují prvky jako tlačítka, ikony, textové pole a celkové uspořádání uživatelského rozhraní.
Mockupy jsou rovněž využívány v produktovém designu, kde jsou používány k prezentaci finálního vzhledu fyzických produktů, jako jsou obaly, plakáty nebo produkty, než se zahájí výroba.
V marketingu se mockupy používají k vytvoření vizualizací, které ukazují, jak budou vypadat propagační materiály, reklamní bannery nebo dokonce produkty v rukou uživatelů. Mockupy mohou být také použity k prezentaci reklamních kampaní a návrhů obalů.
Na rozdíl od drátěných modelů (wireframes), které se zaměřují na základní uspořádání prvků, mockupy přidávají realistický vzhled, zahrnující barvy, typografii, obrázky a další grafické prvky. Mockupy vytvářejí přesnou představu o vizuální podobě finálního produktu.
Mockup je statický, což znamená, že uživatelé nemohou s prvky interagovat, jako by to bylo možné u prototypu. Mockupy tedy slouží především k vizuální prezentaci návrhu, nikoli k testování funkcionality.
Mockupy poskytují detailnější zobrazení finálního produktu než wireframy, což je užitečné pro finální rozhodnutí o vzhledu, uspořádání a dalších vizuálních prvcích. Jsou obvykle posledním krokem před tvorbou interaktivního prototypu nebo zahájením vývoje.
Mockupy lze rychle upravit a upravovat podle zpětné vazby od klientů nebo týmu. Je snazší provádět změny v této fázi, než když se začne s kódováním nebo produkcí finálního produktu.
Existuje řada nástrojů, které designérům umožňují vytvářet vysoce kvalitní mockupy:
Mockupy poskytují realistický pohled na to, jak bude finální produkt vypadat. To usnadňuje rozhodování a umožňuje lepší vizualizaci výsledku před jeho dokončením.
Mockupy jsou skvělým nástrojem pro komunikaci mezi designéry, vývojáři a klienty. Umožňují všem stranám snadno pochopit vzhled a rozvržení bez potřeby technických znalostí.
Před tím, než se začne s vývojem nebo produkcí, mohou mockupy odhalit problémy s rozvržením nebo estetikou. To znamená, že lze snadno provést úpravy a vyhnout se nákladným změnám v pozdějších fázích projektu.
Předčasné vizualizace umožňují rychlejší rozhodování a efektivnější zpětnou vazbu, což snižuje riziko nákladných změn v pozdější fázi vývoje. Mockupy pomáhají odstranit designové chyby ještě předtím, než začnou technické práce.
Mockupy jsou statické a neumožňují interakci. Pokud je potřeba ukázat, jak budou prvky skutečně fungovat, mockupy nejsou nejvhodnějším nástrojem. Pro interaktivitu je lepší využít prototypy.
I když mockupy poskytují vizuální náhled, neumožňují testování uživatelského rozhraní a celkové uživatelské zkušenosti. Proto je nutné používat mockupy spolu s dalšími nástroji, které umožňují testování funkcionality.
Mockup je klíčový nástroj v procesu designu, který umožňuje vizualizaci finální podoby projektu, než dojde k jeho vývoji nebo výrobě. Používá se v mnoha oborech, včetně webového designu, mobilních aplikací a produktového designu, aby poskytl jasnou představu o vzhledu a rozložení prvků. I když mockupy nenabízejí interaktivitu, jsou důležitým krokem mezi prvotním návrhem a plně funkčním prototypem.