Off-page optimalizace pro vyhledávače neboli SEO off page, je stručně řečeno taková optimalizace, která probíhá mimo optimalizovanou stránku (off page). Nejběžněji se jedná o různé metody linkbuildingu, tedy získávání zpětných odkazů.
Pár tipů, jak takový zpětný link získat s ohledem na přirozenost odkazového profilu, prozradí následující odstavce.
Asi nejjednodušší způsob, jak získat zpětný odkaz. Má už však dnes mnohá úskalí. Předně by se mělo jednat výhradně o tematické webové stránky. Dále by na sebe stránky neměly odkazovat ve formě: A->B a B->A. Vyhledávače takovým odkazům přikládají menší váhu. Zároveň pokud by mělo být takové odkazování hromadné, je dobré opatřit odchozí odkazy atributem nofollow. Jinak by tato aktivita mohla být také považována za snahu manipulovat s výsledky vyhledávání a web by mohl být penalizován. Podobné zásady platí rovněž i pro nákup zpětných odkazů.
Dalším dobrým způsobem, jak upozornit nejen vyhledávače, ale i uživatele internetu na vaše webové stránky. S touto metodou však nutno postupovat šetrně. Spamování na cizích fórech je nejen neetické, ale také neúčinné. Je však daleko lepší způsob. Uvedeme příklad. Diskutujícího trápí jeho starý plynový kotel. Vy je prodáváte a zároveň vedete magazín věnující se problematice vytápění. Podělte se i s diskutujícími o nejrůznější tipy a pro další je odkažte na váš magazín. Poohlíží-li se navíc některý z návštěvníků diskusního fóra po novém kotli, doporučte mu ten nejvhodnější z vaší nabídky a nezapomeňte na něj odkazovat.
Tolik několik tipů, jak vést linkbuilding s ohledem na přirozenost odkazového profilu. Důležité je ovšem také to, jak na web odkazujeme.
Základem je vést odkazy nejen na hlavní stránku webu, ale také na podstránky až do nejhlubších útrob webu. Lepší pozici tak nezíská pouze hlavní stránka, ale i další části vašeho webu.
Rovněž je třeba nezapomínat na vhodný anchor text, tedy text odkazu. Jeho vliv už sice není tak velký jako dříve, ale pořád tu je. Anchor text je šikovné obměňovat, rozšiřovat, zkracovat, skloňovat… Tisíce odkazů se stejným anchor textem rozhodně neplní kritérium přirozenosti.
Nárůst odkazového profilu je také dobré rozložit v čase. Pokud během celého roku přibude na web pouze pár odkazů a během několika dní na něj najednou odkáže tisíce nových odkazů, nebude odkazový profil vypadat zrovna zvlášť přirozeně.
Autor článku
Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz