Protože se jako tvůrce webových stránek pohybuji mezi podnikateli z nejrůznějších oborů, tak se s nimi často bavím nejen o samotném businessu, ale také o tom, jak žijí, co je baví, co je naplňuje, jak se k podnikání dostali a proč vlastně podnikají. Pohybuji se mezi podnikateli více než 15 let a slyšel jsem opravdu mnoho životních i podnikatelských příběhů. Často se pak zamýšlím nad tím, co je klíčem k tomu, aby bylo podnikání úspěšné, dlouhodobě udržitelné a aby člověka naplňovalo. Nezajímají mě ikony podnikatelského světa, protože o těch se píše a hovoří na každém kroku. Daleko více mě zajímají příběhy nás malých mravenečků, tedy živnostníků a majitelů malých firem. U nich je totiž dobře viditelná souvislost mezi stavem (úspěšností či neúspěšností) firmy a osobností majitele. Jsem technický tip a proto si rád věci nějak systematizuju a hledám v nich logické souvislosti. Když jsem přemýšlel o tom, kdo je úspěšný podnikatel, tak jsem dospěl k tomu, že pro mě není úspěšný ten, kdo má největší obrat nebo majetek, ale člověk, kterého jeho firma uživí a přitom ho podnikání stále baví. Ale v čem tedy podnikat?
Základním předpokladem k úspěšnému podnikání je aby vás zvolený business dokázal uživit. Když někoho například baví štípat dřevo, počítat korálky nebo hrabat trávu, je to fajn, ale stěží si touto činností dokáže člověk vydělat na živobytí. Tento bod je zajímavý i z pohledu aktuální koronavirové situace, nebo při jiných krizích. Člověk pochopitelně musí uvažovat i o tom, který obor dokáže trvale přežít, který při finančních otřesech roste a které obory naopak klesají. Dlouhodobou stabilitu a rostoucí tendenci vykazuje například logistika, obory související s bydlením, stěhováním … Dobře fungují celosvětově i v jednotlivých státech také realitní trhy, které táhne zejména prodej nemovitostí, logistické obory, IT sektor, finanční trhy (míněno jako téma k podnikání), potravinářský průmysl. Naopak jistou nestabilitu lze spatřit v oborech jako je textilní průmysl a v současné době také vše co souvisí s turistikou, gastronomií … To se ale může velmi rychle změnit. Ukázkou nečekaných zvratů je nyní například gastro průmysl. Vždy se říkávalo „chlastat a jíst se bude stále“ a vidíme, že to sice platí, ale nyní z toho hospodští nic nemají, protože se pije a jí převážně doma a vývoj je a bude v tomto oboru poměrně nestabilní. Z této situace zase ovšem profitují například online prodejci nápojů a potravin a ti výrobci, kteří jsou schopní se tomuto trendu přizpůsobit.
Máte vybraný obor, kterému se chcete věnovat, ale neumíte ho a nemáte pro něj ani vlohy? Troufám si tvrdit, že budete mít zásadní problém. Při troše štěstí se jej můžete naučit dříve než přijdete na buben, ale pokud se to nepodaří, máte smůlu. Nikdo totiž nebude chtít dávat zakázky někomu, kdo není ve svém oboru profesionál.
Otazník jsem napsal schválně, protože tento pilíř podnikání bývá často přeceňovaný. Ne že by nebyl důležitý, ale žádného člověka jeho práce nebaví stále a někoho třeba nějak závratně nebaví daný obor když s ním začíná. To ovšem nemusí být až tak veliká překážka Důkazem toho je, že znám spoustu podnikatelů, kteří začínali v oboru, který je zajímal, moc je nebavil, ale viděli v něm potenciál. Časem si v něm pak našli to, co je baví a jsou v tom úspěšní. Pokud to s prací moc nepřehánějí, tak si troufám tvrdit, že u tohoto podnikání mnozí i vydrží. Přesto je pochopitelně dobré, když člověk jde do něčeho, co ho baví, ale i tam je riziko, že ho to občas bavit nebude, nebo přijdou období, kdy ho to nebude bavit vůbec a měl by tedy mít i jinou motivaci – finanční, existenční, zodpovědnost, enviromentální rozměr, … Ale je dobře, když člověka práce převážně baví, protože vše je pak veselejší a pohodovější i když se třeba zrovna nedaří.
Docela hezky a názorně o tomto tématu hovoří následující video … Tak ať se vám v podnikání daří!
Autor článku
Přemek Kubák – Proweby.cz
SEO konzultant a tvůrce webů.
Tel. 777 217 552, E-mail: proweby@proweby.cz